Friday, November 26, 2010

Hibanya hati melihat ain

hati aku tersentuh semalam bila ain mencurahkan rasa hatinya - tidak puas hati dan serbasalah dengan tindakannya sebagai seorang anak kepada bapaknya.
sebagai seorang mak cik, aku melihat dia sama seperti anak2 aku juga. semasa kecil dia bersama2 zahir, zaid dan zaireen. kiranya dia macam kak long bagi tiga2 budak ini.
setiap pagi, maknya akan menghantar ain ke rumah mak dan mengambilnya pada waktu petang. jadi dia begitu rapat dengan anak2 aku. aku melihat dia membesar dan sentiasa mengikuti perkembangannya.
perangai mak bapak dia memang pelik sikit tapi emaknya seorang yang penyayang dan ambil berat tentang kami adik beradik.
memang agak malang bagi ain kerana semasa dia membesar, ibu bapanya sibuk mengumpul harta untuk hari tua. dia hidup dalam keadaan yang sederhana walaupun bapanya berwang. sebagai anak sulung, emaknya menguruskan keperluan kewangannya sehingga dia mendapat 2 orang lagi adik.
kema dan iwan hidup agak mewah kerana emak dan bapanya telah mula senang dan berpencen. segala keperluan dipenuhi tapi aku lihat ain tidak membandingkan kehidupannya dahulu dengan adik2nya yang lebih bernasib baik kerana dia dilatih dengan budi pekerti yang mulia.
tambahan pula mempunyai suami yang memahami dan menyayanginya.
tapi bila ada perkara2 yang membuatnya sedih, hati aku juga tersentuh.
hanya kekuatan dirinya saja yang dapat menyelesaikan masalah itu.
aku hanya berdoa agar kesedihannya itu tak berbekas di hati.

semalam juga aku membawa mak ke hospital ampang untuk check alat telinga yang didapatinya hasil kasih sayang kerajaan malaysia. harganya yang mahal itu tidak menjanjikan kepuasan hati mak.
tapi bila tiba di sana, rupa2nya mak terlupa nak bawa kotak alat tersebut.
kesian dia sebab beriya2 benar dia nak alat itu dibaiki.
aku ajak dia pergi keesokannya...tapi Allah maha mengetahui, kita merancang aje...
gb menghantar msg minta aku ke ppd esok untuk bertanyakan guru baru..

hari ini aku mendapat panggilan dari kak eni memaklumkan pertunangan kiki pada 5 hb disember.
seronoknya jika aku dapat pergi..
eden tentu tak nak ikut sebab dia tak tahan duduk lama dalam kereta.
tapi tak boleh cakap juga. manalah tau tiba2 dia nak ikut?
dulu perkara yang sama berlaku masa tisam dan tina kawin. semuanya secara tiba2 dia nak ikut...
tapi kali ini kalau dia nak ikut, aku ingat aku tetap akan bawa tapi tinggalkan dia kat hotel di melaka dengan yaya dan zubir...agaknya lah. bukan apa. aku takut dia rosakkan majlis..macam mana kalau dia nak ikut juga? wa..payah ni...
I think I just let the time and tide to decide.

No comments:

Post a Comment