Friday, October 22, 2010

Dua minggu berlalu...

i. bila eden mula ke sekolah..

percaya atau tak, eden dah mula ke sekolah walaupun mc yang ijn keluarkan ialah hingga 19 Nov. iaitu hari akhir sesi sekolah.

bagi orang yang pernah bercuti begitu lama, tentu akan faham kenapa eden begitu gembira bila ke sekolah semula tapi bagi orang yang mengambil berat tentang eden tentu tertanya2 tindakan aku membenarkan eden ke sekolah.

hanya eden yang boleh menjawabnya..

bila melihat dia berjalan terhencut2 dan dengan penuh susah payah memanjat tangga, hati menjadi hiba
tetapi bila melihat dia dengan senyuman besar bila berjumpa kawan2 lamanya, aku nampak satu kepuasan pada dirinya.
aku amat berterima kasih kepada pentadbir sekolah yang menerima eden kembali ke sekolah walaupun dia hanya sekadar duduk di makmal komputer.

apa sangatlah yang eden boleh buat.....

nak mengajar, dia masih mengalami masalah 'word finding'.
menurut speech therapist di hosp.ampang, proses pemulihannya mengambil masa yang lama dan semuanya bergantung kepada eden. semakin banyak dia berusaha bercakap dan membaca, semakin cepatlah dia mengingati semula patah2 perkataan.
itu adalah antara sebab mengapa dia aku hantar juga ke sekolah. di rumah dia tak rajin bercakap. dengan anak2 pun dia tak banyak bercakap.

hanya satu yang aku bimbang bila eden ke sekolah...
kalau2 geng2 dia hulur rokok sebatang dua, mampukah dia menolaknya?
harapan aku agar mereka lebih mengerti keadaan eden.


ii. normah aziz smk puterijaya 1971 -1973 dan smk sab 1974-1975

minggu lepas aku bertemu semula rakan lamaku normah aziz yang berkahwin dengan orang tunisia. dia kembali ke kl atas urusan keluarga.
sebagai rakan, aku hanya mampu berempathy(betulke ejaan ni ye?) dengannya.
memang aku tak mampu membantu kerana masalahnya memang besar dan berat. ia memerlukan ketabahan dan kekuatan, yang tak ada pada aku.

aku hanya berdoa agar Allah memudahkan urusannya.
jika dia membuat keputusan kembali terus ke tanah air, aku orang yang pertama akan memberi sokongan.


iii. zaireen zainuddin

dia ni adalah anak aku yang selalu bernasib baik kerana akan mendapat apa yang dia mahu.
agaknya kerana memasuki dunia kerjaya terlalu awal, dia menjadi jemu untuk terus bekerja walaupun mampu mendapat gaji yang lebih tinggi dari pemegang ijazah.
kesannya dia mula keberatan untuk bangun pagi dan pergi bekerja.
aku bercadang nak kawinkan aje dia dengan sesiapa sebab menyampah dengan sikapnya yang begitu

tapi bila ingatkan dia yang pernah bercita2 untuk menjadi seseorang yang berjaya, aku beralih untuk menghantar dia kembali belajar.
nampaknya dia bersetuju.
jadi aku serahkan kepada dia untuk membuat keputusan dan aku percaya dia tahu apa yang dia buat.
semoga Allah akan memeliharanya dan memberinya petunjuk.

No comments:

Post a Comment