Tuesday, January 26, 2010

Bila mak sakit...

seperti yang dijanji,pada hari ahad yang lepas, aku, eden dan mak ke gedangsa untuk edar kad kahwin.
oleh kerana tangan eden masih bengkak, aku yg drive.
kami sampai kat gedangsa jam 11.00. mak long nampak sihat dan dia bercerita tentang sedara-mara kat palembang, bengkahulu, kerinci dan padang.
mak long masak tempoyak ikan keli. kesian mak, sebab dia tak makan keli.

kami ke serendah pula ke rumah pakcik. dia pun nampak sihat. ija dan iskandar ada kat sana. dia promote jus manggis dan bagi kami try. mak try juga w/pun aku kata jus itu agak masam.

selepas itu kami ke rumah noi dan kak senah.

masa di sungai buaya, mak agak sedih tengok maklang yang dalam depression. dahlah kematian anak, atan pula tak balik2 tengok dia. alahai...

kami ke rumah kak bakyah. dia pun nampak tak sihat sejak balik dari haji.

sebelum balik, kami singgah rumah sg.choh. wan nampak sihat. eden terkejut tengok siti isteri zul. siti ialah anak atuk alam syah. eden kata kalau kata siti tu adik aku, tentu orang percaya. abis tu kan dah sedara, memanglah serupa...

yang sedihnya, balik dari gedangsa, mak tak sihat.
aku rasa bersalah sebab bawa makberjalan satu hari w/pun mak yang nak ikut.

semalam, ani call kata mak tak boleh bangun. kelamkabut aku balik tengok mak.
eden pulak mc lagi 2 hari sebab tangannya makin bengkak.
aab bawa mak jumpa doktor.
aku balik ampang sebab eden call dia belum makan lagi. alahai...

eleena call bagi tau pak dollah meninggal dunia. innalillah.
aku dan eden ke kg pandan semula ziarah kak joe.

mak ai...penatnya.
nasib baik ju,atip dan effa datang. eleena pula tidur rumah mak katanya.
ha...lega rasanya.

balik sekolah tadi, aku tengok mak. dia minta aku mandikan dia.
nampak dah segar sikit dia. alhamdulillah.


zaid pula ke singapura.

malam tadi, zaid dan pah ke jb.
petang semalam zaid tolong ambil wan amah kat langat sebab mak kata dia keteguran.
kata zaid, dia interview kat singapura. kalau dapat kerja kat sana, dia akan duduk kat jb atau bila ada job baru turun singapura. kalau tak, dia duduk kl saja.

entahlah...itu kehidupan dia. terpulanglah pada dia. asalkan jangan mensia-siakan pah dan lupa keluarga dahlah.
bagi aku, apapun pilihan dia selagi tidak menyalahi agama dan undang2, aku pasti beri restu seorang ibu kepadanya. amin.


No comments:

Post a Comment